Az MLM rendszer tragédiája, azaz honnan ismerheted fel az átverést?

0
437

Az MLM rendszerekről (leánykori nevén: multi level marketing) már sokat és sok helyen beszéltünk. A lényege, hogy úgynevezett dm (direct marketing) rendszereket használva a fogyasztókat alakítja át a tulajdonos kiskereskedőkké. Ezzel igazából kihagyja a nagykereskedelmi láncokat és a gyártósorról már egyből a kiskereskedelmbe jut el a termék/szolgáltatás. A kiskereskedők struktúrális értékesítési rendszerekben (jutalékot kapnak az egymás alá szervezett tagok) működnek és jellemzően ők viselik a kockázatokat is.

Abban ma már mindenki megegyezik, hogy vannak jó és rossz illetve törvénytelen MLM rendszerek.

Hogyan néz ki egy tipikus online toborzás, amikor Jucika próbál minket meggyőzni?

Amatőr fogyasztóból kiskereskedővé jellegéből adódóan az átlagos MLM rendszert terjesztők ugyanolyan rászorultak, mint akiket be akarnak toborozni. Már ezen a ponton hitelességét veszti a történet (erről később). Viszont legalább ugyanennyire fontos, hogy hihetetlenül gyermeki és amatőr online módszerekkel (free website, össze-vissza lopott képek, összefüggéstelen tartalom…stb) próbálnak meggyőzni minket.

Van a Facebookon egy MLM hirdetésekkel foglalkozó csoport, ahol a tagok még annyira sem szolidarítanak egymással, hogy legalább a másik üzletére reagáljanak valamit. Egy csoport, ahol több, mint 10 ezer egyéni játékos van. Egy csoport, ahol időnként (van aki napi rendszerességgel) belinkeli a saját amatőr megjelenését és a belépésre buzdít.

Valamiért azt hiszik, hogy ez működik. Biztosan nem működik, de ha ettől érzik jobban magukat, akkor legyen. A probléma, hogy megnézve a profilképeket, jellemzően középkortól felfele levő életszakaszban élő meggyötört és csalódott embereket találunk, akik minden szalmaszálba kapaszkodnak, hogy picit jobb legyen az életük.

Ezért nagyon szomorú az MLM ezen aspektusa, és pontosan emiatt írom ezt a cikket. Gondolj bele, hogy jellemzően rossz anyagi helyzetben levő, meggyötört és sokszor az online marketinghez és üzlethez nem értő emberek a célpontok. A nem létező pénzükből (segély, nyugdíj…stb) kell a belépéshez megvásárolni a kezdő csomagokat, aztán hülyét csinálni magukból mindenki elött.

Ez így nem helyes.

A tipikus MLM online meggyőzési folyamat

 

Fotó: Facebook

Szóval a legelső lépésként mindig kapunk egy linket és valami szöveget. A szövegekben a közös pontok:

  • Nagy múltú nemzetközi vállalat
  • Most történik a Magyarországra bevezetés
  • Csatlakozhatunk
  • Megszólítják a pénztárcánkat
  • Szuper csapat
  • Megoldás az anyagi nehézségeinkre
  • Regisztrációs link

 

Ha kattintasz, akkor jellemzően hasonló oldalon (sales oldal???) találod magadat

 

Bemutatkozás:

Fotó: http://keresspenztonline.weebly.com

Azért tettem be a talált honlapon levő bemutatkozást, mert minden tipikus pont szerepel benne:

  • kényszerűségből lépett be
  • de mostmár vannak sikerek
  • szüksége van pénzre (de akkor mégsem tapasztalta még meg a sikereket- a szerz.)
  • anyagi biztonságot szeretne teremteni
  • lehetőséget szeretne mutatni
  • olyan, amivel mindez sikerülni fog
  • egyszerű az egész

Itt már nagyjából be is lőttünk a célközönséget. Vak vezet világtalan effektusról beszélünk és az életben anyagilag sikertelen, csalódott emberek akarnak az életben anyagilag sikertelen és csalódott emberek hátán felkapaszkodva megteremteni saját anyagi biztonságukat.

Szerinted ebből mi szokott kisülni?

Az MLM rendszerhez alapvetően magas szakmai és gyakorlati tudás kell. Hosszú tanulási folyamat veszi kezdetét és nagyon fontos, hogy az MLM mentor valóban tudjon segíteni és ne rajtunk tesztelje saját tudását.

 

A videó

Nem véletlen, hogy mindig van egy videó, ahol jellemzően egy külföldi (szofisztikáltabb esetben egy magyar) ember mutatja be nekünk ezt a fantasztikus lehetőséget. Ezt hívjuk mostanában divatosan: webkonferencia

Ebben a webkonferencia videóban a lehetőségeket mutatják be, olyan pénzcsináló szavakat dobálnak, mint menedzser, vezető vagy profit és hozam. Elhitetik a nézővel, hogy ő is lehet egycsapásra menedzser és vezető.

Szerinted a nézők hány százaléka tudja elmondani, hogy mi a különbség a hozam és a kamat között? Ha erre nem tudnak választ adni, akkor nem értik, hogy miről szól a dolog.

Aztán rátérünk a pénzre, ahol jellemző az 500%-1500%-os profit a prezenter elmondása szerint. Ők erről beszélnek, miközben semmilyen realitása nincsen ennek.

Azt felejtik el az emberek, hogy ezek jellemzően start up vállalkozások, akik alapvetően forrást próbálnak bevonni, amivel el tudnak indulni. A forrást vannak, akik co-founding módszerekkel próbálják elérni, míg mások kockázati tőkét vonnak be. És lesznek, akik MLM start up-ban gondolkodnak és a szükséges forrást a belépő tagoktól szerzik be.

Ha te beszállsz az elején és nem gyűlik össze a szükséges pénz, akkor nem indul el a projekt és esély nem lesz arra, hogy akár elhasaljon a piacon. Mennek az ígérgetések, de alapvetően a mostanában divatos MLM start up vállalkozások már arra nem veszik a fáradtságot, hogy valami használhatatlan fizikai terméket gyártsanak le. Mostmár ez az iparág is felköltözött az online térbe.

Regisztrálj ingyenesen!

A kedvenc hívószavam: “Hozd létre a saját ingyenes irodádat”

Egy igazi vállalkozó pontosan tudja, hogy az iroda semmit nem ér, ha nem tudjuk kifizetni. A vállalkozásnak ki kell tudnia termelnie egy iroda költségeit.

Persze a célközönség nem a vállalkozói réteg, hanem továbbra is azok az aktív vagy volt alkalmazottak, akik anyagilag kiszolgáltatott helyzetben vannak. Ők az “irodám van” dolgot a gazdagsággal azonosítják, hiszen csak a sikeres embereknek van saját irodájuk.

A valóságban persze nem irodát kapnak, hanem egy online felületet, ami semmivel sem tud többet, mintha beregisztrálnának egy fórumra saját jelszóval és felhasználó névvel.

Ez miért fontos a cégnek? Egyszerűen adatokat gyűjtenek rólad és megszerzi a hozzájárulásoddal törvényesen az elérhetőségeidet. Aztán kisbetűs ÁSZF-ben pedig el van rejtve, hogy akár el is adhatják ezeket az adatokat bárkinek. Ez neked nem jó, de ők ebből pénzt fognak valamilyen formában csinálni.

A munka

Ezután már tényleg csak a tanulás és a munka következik. A munka jelen esetben sem az, hogy te bármiféle hozzáadott értékkel haladj előre. A Te hozzáadott értéked az ismerettségi köröd lesz. Te tulajdonképpen egy két lábon járó ingyenes reklámtábla vagy, akit ráeresztenek mindenkire, aki mozog. Ha bejön, akkor kapsz belőle valami pénzt vissza, de ha nem jön be, akkor a cég nem bukott, csak Te:

  • akitől elfordultak a barátai
  • aki pénzt áldozott erre a dologra
  • aki időt fordított erre ahelyett, hogy valóban pénzt keresett volna

Bármi történik, Te veszítesz ezzel

Bármennyire szeretnénk elhinni, de nem létezik olyan szervezet vagy ember, aki ingyen nekünk akarja adni a pénzét. Mindezt ráadásul egyszerűen és könnyen. Persze ezek csábító hívószavak, de nem jársz jól ezzel.

Másrészről pedig ne akarj okosabb lenni mindenki másnál. Ha a bankban kaphatsz 3% kamatot, akkor nem létezik olyan verzió, ahol neked 50 meg 100% lesz a profitod. Az 1000%-ról már ne is beszéljünk. Persze lehet magasabb hozamot elérni kockázatos befektetésekkel, de ahhoz a célcsoportnak se pénze, se tudása. És ez a két tényállás akkor sem változik meg, ha sokan fognak össze.

A tipikus MLM rendszerek igazi átverése az, hogy Te vered át saját magadat. Hitegeted és bíztatod saját magadat és a környezetedet, hogy majd jó lesz. Jó lesz, mert ezt mondta neked egy ismeretlen, vagy ezt olvastad ki az MLM kalkulátorból. De mindig érdemes szkeptikusnak lenni!

Ha tényleg könnyű egy évben 60%-os profitot elérni, akkor miért nem banki hitelből oldják meg a dolgokat 2-5%-os kamatra? Miért van szükséges teljesen amatőr és a témához képzetlen emberek bevonása, akik jellemzően még égetik is a cég arculatát hozzá nem értésükkel?

 

Hozzászólások

hozzászólások