Sokan kérdeztek autóvásárlással kapcsolatban. Mikor éri meg, milyen finanszírozási formában, milyen buktatói-rejtett költségei vannak. Éppen ezért megkérdtem Rusznák András barátom, aki egyébként igazságügyi gépjármű szakértő és a hiánypótló Gor-Car Független Járművizsálatok alapítója, hogy legyen szíves és írjon ezzel kapcsolatba egy cikket az oldalra. Olvassátok-osszátok, mert nagyon hasznos lett!

Mégis mennyibe kerül az autózás? Újat, vagy használtat? Kell egyáltalán kocsi?

Amikor Norbi felkért, hogy írjak néhány sort a „Mennyiben kerül az autóvásárlás?” témában, kicsit elvesztem. Nem csak azért, mert én mindenről litániát írok, hanem azért mert annyi vetülete van a kérdésnek, hogy képtelenség fókuszálni.

Maradjunk a használt autó vásárlásnál!

Annál is inkább, mert ez az a terület, ahol a munkatársaimmal segíteni próbálunk. Használt autók vásárlás előtti átvizsgálását végezzük, mégpedig a helyszínen. Most röviden áttekintjük, hogy a vásárlás, majd a fenntartás milyen költségekkel jár.

Nulladik lépésben ott van a kiszemelt használt autó ára. Általános, hogy első körben majdnem minden ügyfelünk a találati lista elejéről, vagyis a legolcsóbban kínált kocsik közül választ. Aztán amikor a vizsgálatunk után szembesül vele, hogy miért ilyen olcsó, akkor szoktak inkább a lista másik végétől elindulni.

Az első botlódrót nagyon sokaknál akkor kerül a láb elé, amikor a vásárlás után először mennek szervizbe az autóval és ott közlik, hogy cserés a fél futómű, meg, hogy ezeken a gumikon csak saját felelősségre távozhat a szervizből.

Ekkor még nem beszéltünk a korszerű járművek méregdrágán javítható meghibásodásairól, úgy mint a rettegett kettőstömegű lendítőkerék hibák, porlasztócsúcs hibák, részecskeszűrő hibák, turbó hibák. Egy előzetes átvizsgálás biztosan nagyságrenddel olcsóbb, mint ilyen, akár több százezres hibákat javíttatni, és/vagy pereskedni a vásárlás után közvetlenül.

Ha amúgy semmi baja

Az autókat nem csak tankolni kell. Időszakos szervizelést igényel, ami típustól és persze a választott javító színvonalától változik árban. Egy legális keretek között működő tisztességes szerviz 7.000,- Ft nettó óradíj alatt nem tud dolgozni. Akik mégis, azok valahol adót csalnak, szoftvert lopnak, feketén fizetik a munkatársakat és a többi. Egy olajcsere szerviz szűrőkkel még egy kisautóban is 30.000,- Ft körül mozog. (Trollok előre!)

Kopó-forgó alkatrészek: az elnevezésük alapján is látható, hogy ezeknek a cseréjére számítni kell. Féktárcsák, fékbetétek, kuplungtárcsák és –szerkezetek, csak néhány a sok-sok kopó alkatrész közül, amire előbb-utóbb költeni kell.

Gumiabroncs: igényeséknél van külön télre és nyárra. Egy átlagosnak mondható 195/65R15 méretű, középkategóriás gumiabroncs 15.000,- Ft. Ezeket félévente át kell szereltetni. (Aki kihagyja a kerekek centríroztatását az nem jól jár el, hiába van felnin a gumi, egy év alatt megváltoznak a tömegviszonyok.) OK, a gumivásárlás nem egy gyakori dolog, de amikor megveszed a használt kocsit, a legritkább esetben van alatta jó gumiabroncs…

Adminisztratív költségek

Már a vásárlásnál ott van a vagyonosodási illeték (alias átírási költség), az új forgalmi engedély költsége, eredetiségvizsgálat. Ezek egy közepes kocsinál is könnyen kiadnak egy százast.

Kell még kötelező felelősségbiztosítás, azon a biztonság kedvéért van 30% baleseti adó. Ez utóbbival együtt átlagosan 25.000/év, de ha pesti vagy, ráadásul fiatal, akkor ez mind-mind kockázati tényező a biztosítónak és a díj emelkedik. Meg persze akkor is, ha balesetet okozol, de ez egy másik írás.

Az önkormányzatod is meg fog lepni egy határozattal, hogy mennyi éves súlyadót állapított meg a kocsidra.

És még nem mentünk egy métert sem

Megnyugtató, hogy amióta jogsim van, nem emelkedett a benzin ára: Mindig ötezerért tankolok! Komolyra fordítva a szót, havi egy tank benzinnel számoljunk, pl. 45 literrel. Ez ma 16 ezer és átlagosan 550 km-re elegendő.

Kell még pályamatrica, a városokban parkolási díj, és ami a legbosszantóbb:

minden igyekezetünk ellenére is meg fognak büntetni valamiért.

Stop tábla figyelmen kívül hagyása, egy kis gyorshajtás, autóban telefonálás, tilosban parkolás (egy mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyen való jogtalan parkolás 50.000!!) Nem bosszankodni kell, amikor megbüntettek, hanem úgy venni: ez is az autózás költsége.

És akkor a napi kis kiadások: autómosás, belső tisztítás, jégoldó vásárlás, egyéb ápolószerek.

Egy szó, mint száz

Az autózás mindenképpen nagyon drága lesz. Gazdaságossági szempontból azt mondanám, hogy akinek közösségi közlekedéssel reménytelen a munkába járás, vagy nincs olyan feladat, amely autó nélkül szinte lehetetlen, annak nincs is szüksége autóra. Ha már mindenképpen kocsi, akkor igyekezzünk minden költségről tájékozódni és ne verjük el az összes megtakarításunkat már a vásárlásnál, mert lesz még (nem kevés) költeni való utána is. Vásároljunk tudatosan autót, nézessük át szakemberrel, és ne válasszunk a lehetőségeinkhez mérten túl nagy, vagy drága kocsit.

Bölcs döntést kívánok!

A szerző igazságügyi gépjármű szakértő, a GOR-CAR Független Járművizsgálatok alapítója.

Facebook: www.facebook.com/gorcarkft

Tudatos használt autó vásárlók csoportja: www.facebook.com/groups/1940486889602902

Forrás: iflgroup.hu

Hozzászólások

hozzászólások